Nyttige ressurser, artikler, videoer:

Psykisk helse

 

Bilde: Skjermdump fra spillet

For første gang er et dataspill offisielt godkjent som medisinsk behandling. Mange barn med ADHD fikk en klar forbedring fra sine symptomer gjennom en måneds gaming med dataspillet EndeavorRX.



Dette kommer fram i en sak på Aftenposten.no.

 

EndeavorRx 

Aftenposten.no skriver videre:

Utviklerne i det amerikanske selskapet i Akili har fått myndighetenes godkjenning når de nå markedsfører dataspillet under slagordet «på tide å spille medisinen din».





Barn med ADHD har vanskelig for å holde oppmerksomheten rettet mot en oppgave både på skolen og hjemme. Til nå har behandlingen blant annet vært medikamentell, men nå har leger, foreldre og lærere i USA fått muligheten til å bruke dataspillet EndeavorRx som behandling.

I saken på Aftenposten.no blir psykologspesialist Svein Øverland intervjuet. Han er kjent for sitt arbeid med å utvikle digitale verktøy for psykisk helse-arbeid, blant annet gjennom arbeidet med SuperEgo. Han skrev også nylig et kapittel i boken Ungdom og psykisk helse, om ungdommers nye digitale hverdag. 

Affiliateannonse: ARK bokhandel

 





- Et godt tegn

Han forteller til Aftenposten.no: 

Denne godkjenningen er et veldig godt tegn. Jeg er overbevist om at dette er en vei å gå for flere lidelser. Det viktige er at dette er en vitenskapelig bekreftelse på at effekten av dataspill lar seg måle.

De skriver også: 

Behandlingen er i praksis en app som du laster ned. Den ligner på andre spill, men er bare å få på resept. Spillet skal bare brukes på pasienter i alderen 8–12 år med visse typer ADHD, og som har påvist oppmerksomhetsproblemer.

 

RCT-studie

En viktig forskningsrapport som har støttet opp under effekten av spillet for unge med ADHD (i alderen 8-12 år), kan du lese denne randomized control trial (RCT)-studien som er publisert i Lancet Digital Health.

Kort fortalt forteller denne studien at spillet hadde til hensikt å være en terapeutisk intervensjon som rettet seg imot å styrke evnen til oppmerksomhet og kognitiv kontroll, gjennom at unge i målgruppen skulle spille spillet 25 min daglig, fem dager i uken, over en periode på fire uker.

Resultatene viste at gruppen som spilte det aktuelle spillet fikk en signifikant bedring i sine ADHD-symptomer sammenlignet med kontrollgruppen.

Det ble bemerket i studien i Lancet at det er en interessekonflikt, nemlig at Akili Interactive Labs sponset studien. Aftenposten.no rapporterer fra funnene: 

Etter to måneder observerte 68 prosent av foreldrene en «klinisk betydelig» forbedring i barnas daglige oppmerksomhetsproblemer.

Innslag fra Good Morning America

 

Hvorfor virker spillet?

Selv om det er et viktig poeng at spillet kunne vise til positiv effekt, er et annet sentralt spørsmål knyttet til hvorfor man skulle kunne anta at dette spillet skal kunne ha en nytteverdi for unge med ADHD. Om dette spørsmålet skriver Aftenposten.no: 

EndeavorRX har ikke funnet helt nye mekanismer for å motvirke ADHD. Det bygger på klassiske funn i adferdspsykologi, som viser at visse typer kognitiv trening gir en tydelig positiv og målbar effekt for ulike mentale lidelser.

– For eksempel vet vi at en deprimert pasient vil føle seg bedre av å se gjennom bilder av en mengde ulike ansikter for å finne et som smiler. Problemet er at pasientene synes det er så ufattelig kjedelig, og dermed blir ikke behandlingen noe av. Gjennom spillene kan vi bruke kunnskap om oss selv til å gjøre oss mer strukturerte og motiverte, sier Svein Øverland.

Øverland legger til: 

Behandlingen krever oppfølging fra fagfolk og er et supplement til andre behandlinger.

 

Kilde

Les mer om ADHD