Abonner på vårt nyhetsbrev

Få spennende nyheter om psykisk helse, angst, depresjon, autisme, ADHD, og mye mer

Akkurat nå: 10496 abonnenter

Dette forteller Cecilie, som har ADHD. Saken er publisert på Osloskolen sine nettsider. Det kommer fram noen helt sentrale poenger i saken. 

 


Misforstått som dum og lat

På barneskolen ble hun oppfattet som dum - men det var hun ikke.

Hun ble oppfattet som lat, som om hun ikke brydde seg, som om hun var et annet sted.

Dette var langt ifra sannheten, som var at hun virkelig gjorde så godt hun kunne, og brukte mye mer krefter og energi på skolen enn det som virket som ved første øyekast.

Første gang Cecilie mistenkte at hun hadde ADHD var i 7.klasse, etter en naturfagsprøve. Hun forstod oppbyggingen, men klarte ikke å sette ord på det. Tankene klarte ikke å skape en logisk forklaring på arket slik at andre kunne lese det.

Dette er en vanlig opplevelse blant mennesker med ADHD: nemlig at det ikke er kunnskapen det står på, men muligheten til å bruke denne på en effektiv, ryddig og strukturert måte. 


 

En annen måte å lære på

Cecilie gir en veldig interessant betraktning av hvordan man lærer - og ikke lærer - når man har ADHD. Hun forteller: 

Fag som matte og naturfag er mye vanskeligere enn andre fag. Jeg tror det har noe med struktur å gjøre, måten det er bygd opp på. Også begynner det i en ende og slutter i den andre enden. Jeg føler nesten at jeg er selvlært sånn som undervisningen er nå, jeg kunne like gjerne droppet å gå i timene. I andre fag, som norsk og samfunnsfag er det enklere å få forståelse for temaet. Det er en annen måte å lære på.



Hun forteller om hvor vanskelig det er å konsentrere seg når det er rolig omkring. Det er mye lettere når det er konstant bevegelse og lyd omkring henne, forteller hun:

Selv om lærere vet at jeg har det, så klarer mange likevel ikke å forstå det. De tror det handler om hyperaktivitet, men jeg er ikke hyperaktiv så det synes, jeg er hyperaktiv i hodet». Det er kanskje ikke så lett for mennesker å forstå eller tro på det vi ikke ser?

 

- De fleste lærere forstår ikke ADHD

Hun mener at de fleste lærere ikke forstår ADHD. At selv om de vet hva det innebærer så klarer de ikke tilrettelegge undervisningen for henne. Hun etterlyser at lærere faktisk kan FORSTÅ mer om ADHD.

For et menneske som har 5000 radiostasjoner i hodet og ikke finner struktur i rotet er det viktig å hjelpe til å finne struktur, fjerne noe av rotet, bygge mestringsfølelse. Som med Cecilie, som for de fleste, er det vanskeligste ofte å komme i gang. Hvor skal man starte?

En av oppfordringene er følgende: 

Jeg vil at læreren setter seg ned med meg. Prater, kartlegger problemene. Kanskje lager et tankekart, hjelper meg med struktur på oppgaven, finne en rød tråd. Rett og slett hjelper meg i gang.

Vil du lese mer om ADHD? Jeg anbefaler deg å lese om ADHD-hjernens fem hovedutfordringer

Relatert