Abonner på vårt nyhetsbrev

Få spennende nyheter om psykisk helse, angst, depresjon, autisme, ADHD, og mye mer

Akkurat nå: 10270 abonnenter



I flere tiår har frustrerte foreldre og lærere innstendig prøvd å få urolige barn med ADHD til å "sitte stille og konsentrere seg!" Ny forskning viser at hvis du ønsker ADHD barn å lære må du tvert imot sørge for å la barnet få være i tilstrekkelig bevegelse.

Dettte skriver eurekalert.org og viser til en studie publisert i tidsskriftet Journal of Abnormal Child Psychology.

 

Handler om å la barna med ADHD få være i nok bevegelse

Når barn med ADHD til stadighet rister med føttene, svinger på kroppen, snurrer på stolen, eller på annen måte viser det vi ofte omtaler som "hyperaktivitet", er dette en atferd som man på skolen eller hjemme ofte prøver å redusere. Men dette er i stikk i strid med anbefalingene fra den nye studien, hvor forskerne understreker at det å få være i tilstrekkelig bevegelse i realiteten er avgjørende for at barn med ADHD skal kunne lære.

Funnene viser at metoder som i mange år har vært rådende for å hjelpe barn med ADHD kan være misforstått, skriver eurekalert.org.

- Typiske tiltak er rettet mot å redusere hyperaktivitet. Det er akkurat det motsatte av hva vi bør gjøre for et flertall av barn med ADHD, sier Mark Rapport,

Forfatter av studien, Mark Rapport, sier at hyperaktiviteten hos barn med ADHD ikke er til stede hele tiden, men er mest uttalt når barnet er nødt til å bruke hjernens eksekutive funksjoner (styringsfunksjoner), og da spesielt arbeidsminne.

 

Å være i bevegelse gjør det mulig for barn med ADHD å opprettholde årvåkenhet

Når barna med ADHD viser mye motorisk uro og bevegelse kan dette være en strategi som gjør det mulig for dem å holde hjernen våken nok til at de kan ta til seg læring.

Når man som voksen insisterer på at disse barna skal sitte stille og konsentrere seg, setter man dermed barnet i en umulig situasjon.

- Budskapet er ikke å la barn med ADHD få løpe fritt omkring i klasserommet, men at du må være i stand til å tilrettelegge for at de kan være i nok bevegelse til at de kan opprettholde nivået av årvåkenhet som er nødvendig for kognitive aktiviteter, forteller Mark Rapport.

Studien tyder på at et flertallet av elever med ADHD kan få bedre resultater i klassen, på tester og på lekser hvis de får være i nok bevegelse, for eksempel ved å få sitte på aktivitetsballer eller ergometersykler, eller på andre måter som ikke unødig forstyrrer undervisningen.

 

Kilde:

 


 

Relatert


Nyheter om psykisk helse

Elevenes psykiske helse i skolen


Undertittel: utdanning til å mestre egne liv
Boken omtales av forlaget på følgende måte.

Hva forstår vi med psykisk helse i et utdanningsperspektiv og hva hemmer…

Smertepsykologi


Boken omtales av forlaget på følgende måte.
Hvordan kan man forstå og håndtere smerte ut ifra et psykologisk perspektiv? Forfatterne tar for seg grunnlaget…

I møtet mellom hjelper og pasient er det en enorm maktubalanse

Å være pasient i en situasjon hvor andre mennesker har helt og holdent all makt til å ta beslutninger som kan få avgjørende betydning for livet ditt, den maktubalansen…

Anorektisk. Noe så sjelden som en bestselger om spiseforstyrrelse

Hvordan oppleves norsk psykiatri for en pasient med anoreksi og tvangslidelser? Hvilke kamper utspiller seg i et menneske som vil gjøre det slutt med en sykdom som har vært både…

Anorektisk


Boken omtales av forlaget på følgende måte.

Ærlig, nådeløs og usentimental skildring fra anoreksiens innside. Skrevet over tre år, gjennom en langsom…