Abonner på vårt nyhetsbrev

Få spennende nyheter om psykisk helse, angst, depresjon, autisme, ADHD, og mye mer

Akkurat nå: 9315 abonnenter

Annonse   





Panikkangst er når man plutselig får en overveldende følelse av frykt, en form for panikk, gjerne uten at man vet hvorfor. Her leser du tips om hvordan man kan komme over denne angsten fra en som har vært gjennom det selv.

Denne artikkelen er basert på en video fra AspergerExperts, som er drevet av mennesker som selv har Asperger syndrom, og som idag jobber for å hjelpe andre i samme situasjon. 

Danny fra AspergerExperts forteller om den gangen han i tidlig voksen alder flyttet til Seattle - og hvor han endelig skulle få begynne å leve selvstendig noe han gledet seg til. Men så kom panikkanfallene - hver natt. Danny forteller om dette: 

Jeg visste at hver natt, selv om dagen var bra, så gikk jeg inn en komplett tilstand av panikk. Det var snakk om forferdelige panikkanfall, liggende under bordet, og skrike: "jeg vil ikke dø."

Det var ganske enkelt miserabelt. 

Men han poengterer at han er blitt kvitt panikkangsten, så hva skjedde?

 

Se videoen her

 

Danny forteller: 

Måten å håndtere et panikkanfall er å ikke kjempe imot det. Det handler om å innse at kroppen din har en følelsesmessig reaksjon, som ikke står i samsvar med den egentlige situasjonen. 

Pust ut og ikke ta det så tungt. 

 

Å slutte å kjempe imot

Danny forteller om den tiden da han kom fram til erkjennelsen av at at dette var løsningen. 

Jeg var på kino, og midt under filmen kjempet jeg hvert øyeblikk imot panikkangsten. Jeg prøvte desperat å få den til å slutte. Og da var det at jeg gav opp. Jeg nektet å kjempe mer imot. "Om du vil ta meg, så ta meg, men det er ikke verdt at jeg kjemper imot." Da stoppet panikkanfallene. Bokstavlig talt i samme øyeblikk.

Den eneste grunnen til at panikkanfallene fortsatte var at jeg kjempet imot dem. I det øyeblikket jeg sluttet å prøve å kjempe imot dem gikk de bort, og jeg sluttet å ha panikkanfall.

Dette ble et vendepunkt for Danny. 

 

Hva er panikkangst?

I denne norske videoen får du enkel innføring i hva panikkangst er, og hvordan du kan få panikkanfallet til å gå over. 

 

Når følelsen kommer 

Danny understreker imidlertid at det å slutte å kjempe imot panikkangsten ikke betyr at man slutter å få dårlige følelser, eller at alle følelser av angst og ubehag forsvinner. Jevnlig kommer slike følelser tilbake, men det er hvordan man møter disse følelsene som bestemmer om det går over i et panikkanfall eller ikke.

Danny forteller:

Jeg fikk den samme følelsen igjen. Nesten hver dag får jeg den samme følelsen igjen. Men jeg gjør ikke noe med den, og den passerer derfor forbi. 

Jeg sier til den: "Ok, du er en følelse. Vel, så bare vær en følelse." Og så går den over. 

Han forklarer at hvis man derimot møter denne ekle følelsen med en reaksjon av typen: "Å nei, der kommer den følelsen igjen. Få den til å stoppe!", så bare bygger den seg mer og mer opp, man begynner å hyperventillere, og det hele går over i et panikkanfall. 

Han forteller at det var også andre grep han tok for å lære seg roe seg ned, men at hovedpoenget var å lære seg å slutte å kjempe imot panikken. Da går den over av seg selv. 

 



Relatert om angst