facebook 

Finn psykisk hjelp der du bor

 

 

Abonner på vårt nyhetsbrev

Få spennende nyheter om psykisk helse, angst, depresjon, autisme, ADHD, og mye mer

Akkurat nå: 11766 abonnenter

Da Christine Danckes psykolog fortalte henne at hun hadde tvangstanker, var det som om et lys gikk opp for henne.

 



Det skriver tv2 i en sak på sine nettsider.

 

Den skremmende angsten

De skriver videre:

Dancke opplevde sitt første panikkanfall i 2016 da hun var på jobb i Trondheim.

– Da var det akkurat som jeg ble borte. Det føltes som jeg druknet, forteller Dancke i God morgen Norge.



Et viktig poeng er at hun selv ikke visste at det var angst hun hadde på dette tidspunktet. Likefullt kom angsten i stor grad til å prege hverdagen hennes framover. Etter hvert ble jobben uoverkommelig grunnet angstproblemene - men dette forverret bare situasjonen.

Det finnes flere former for angst, og disse opptrer ofte samtidig. Dette kan dreie seg om blant annet panikkangst, generalisert angst, tvangstanker og tvangshandlinger, sosial angst, eller fobier. 

 



- Du er ikke gal selv om du har "syke" tanker

For Dancke fikk angsten utvikle seg og ble verre. Tv2.no skriver:

Jeg begynte etterhvert å tenke at jeg ikke elsket kjæresten min lenger. Jeg tenkte «herregud, jeg kan ikke være med ham», forteller Dancke i God morgen Norge.

Men det skulle vise seg å bli til hjelp å komme til samtaler hos psykolog:

Da Danckes psykolog fortalte henne at hun hadde tvangstanker, var det som om et lys gikk opp for henne.

– Hvorfor har ingen fortalt meg at det jeg tenker ikke er det jeg er? Bare det at du tenker syke ting, betyr ikke at du er gæren, fortsetter Dancke.

 

Viktig å bli fortrolig med egne følelser

I saken på tv2.no viser de også til youtuber Malin Nesvoll (28), som også har slitt med angst. Hun opplevde sitt første panikkanfall i en periode med mye skole og prestasjonspress.

– Det er det verste jeg har opplevd i hele mitt liv. Jeg var sikker på at det var én av to ting som holdt på å skje; enten så holdt det på å klikke for meg, eller så holdt jeg på å dø. Det var ett av de alternativene, forteller Nesvoll i God morgen Norge.

Det kommer også fram at for Nesvoll sin del var det viktig å eksponere seg for angsten for å komme gjennom den.

Du må kjenne på følelsene og bli kjent med dem. De kjennes livsfarlige ut, men de er ikke farlige, fortsetter Nesvoll.

Vil du vite mer om panikkangst? Da kan du lese denne saken om hva panikkangst er og om hva som kan være til hjelp.

Relatert