Abonner på vårt nyhetsbrev

Få spennende nyheter om psykisk helse, angst, depresjon, autisme, ADHD, og mye mer

Akkurat nå: 9383 abonnenter

Annonse   





Ingen følelser er sterkere enn frykt. Hjernen er spesial­designet for å oppdage potensielle farer.

Dette skriver psykologene Gerd Kvale og Bjarne Hansen i en artikkel på Psykologisk.no. De to er kjent for å ha utarbeidet og innført en metode for behandling av OCD eller tvangslidelse. Tilbakemeldingene på behandlingen svært gode - og erfaringen er at mange mennesker blir kvitt angsten på bare fire dager (!). Resultatene viser at sju av ti blir markert bedre i forhold til angsten på disse fire dagene i behandling.

I dette innlegget vil jeg dele ti råd om angst, som Kvale og Hansen trekker fram. Så kan det være fint å vite at dette er dyktige psykologer, som vet hva de snakker om. 

 

1. Våg å håpe. 

Gerd Kvale og Bjarne Hansen skriver:

Selv om det finnes effektiv behandling, synes mange det er vanskelig å tro at dette også gjelder dem. Angsten har ofte sneket seg inn på de fleste områder i livet og fyller hverdagen. For mange har det vært slik lenge, og for noen i flere tiår.

Ofte oppleves tankene og problemene som så skamfulle og annerledes at det er vanskelig å tro at endring er mulig.

De forteller at alle de møter har forsøkt å gjøre noe med problemene på egen hånd, men uten å lykkes. Mange har vært i annen behandling uten at det har virket. Det er også vanlig å være redd for å bli skuffet. Men de skriver også:

Heldigvis har vi igjen og igjen sett at behandlingen virker selv om pasienten i utgangspunktet ikke har stor tro på dette. Vårt første og viktigste råd er derfor: Våg å håpe!

 

2. Våg å se for deg et liv uten angstlidelsen. 

De skriver videre at de anbefaler at du våger å se for deg hvordan et liv uten angstlidelsen kommer til å bli.

Hva gleder du deg til? Hva kommer du til å bli i stand til å gjøre? 

Å høre hva du gleder deg til og hva som står på spill gjør noe med oss behandlere. Vi forstår bedre hvem du er og kjenner hvor urettferdig og feil det er at du ikke kan oppleve glede i situasjoner de fleste tar for gitt.

 

3. Sett deg mål. 

Neste tips blir skildret slik:

Et godt liv består av et vidt spekter av tanker og følelser. Hvis du er rammet av en angstlidelse, har du et prosjekt der du forsøker å få kontroll og der du opplever at du ikke lykkes.

Behandling handler ikke om å hente inn støtte slik at du kan videreføre dette prosjektet, men å få hjelp til å komme ut av det.

Det handler om å få hjelp slik at du tar sjansen på å oppleve mer.

 

4. Ta ansvar for egen bedring. 

Det er skummelt å velge behandling, og det koster å gjennomføre den, påpeker psykologene.

Når du først går inn, anbefaler vi at du ikke gjør dette halvveis, men lar det stå til slik at du får betalt for innsatsen. Du fortjener det!

 

5. Søk støtte - ikke angstreduksjon. 

Psykologene anbefaler at du tenker igjennom hvordan problemene dine påvirker dem som står deg nær, og at du vurderer om du egentlig henter råd, støtte og beroligelse som bidrar til å opprettholde angstlidelsen. Beskriv gjerne behandlingen slik at dine nærmeste også kan forstå forskjellen mellom støtte og beroligelse, anbefaler de.

 

6. Ikke gi opp. 

Noen ganger oppleves målet som veldig langt unna eller helt uoppnåelig, er neste poeng. De skriver:

Det kan være vanskelig å se for seg hvordan et liv uten angstlidelsen kan være, og det er fristende å gi opp. Når det kjennes som tyngst, anbefaler vi at du setter deg konkrete og kortsiktige mål og holder fokuset på disse.

 

7. Ikke forsett hvis retningen er feil. 

Hvis behandlingen ikke gir resultater, anbefaler psykologene at du stopper opp for å vurdere om det er forhold som må endres slik at det ligger bedre til rette for effektiv behandling.

 

8. Vurder om du ønsker å dele dine erfaringer. 

Mange opplever at det kan være nyttig å dele erfaringer fra livet med en angstlidelse og veien ut av denne, påpeker Gerd Kvale og Bjarne Hansen. Det kan være mange arenaer for dette. De skriver:

Vi inviterer ofte tidligere pasienter til å delta i forbindelse med undervisning eller hvis det er aktuelt med innslag i media. For noen oppleves dette som berikende og som en markering av den endringen de har opplevd.

 

9. Bruk det du har lært, på andre området i livet ditt også. 

De fleste psykologene har jobbet med forteller at de gjennom behandlingen har lært noe som er nyttig i møte med andre utfordringer også. Dette kan også gjelde deg, sier de.

 

10. Gå videre. 

Siste punkt:

Du er ikke en angstlidelse. Det er noe du er rammet av. Enkelte opplever skam forbundet med at de ble syke, og andre fokuserer på tapte muligheter. Vi anbefaler at du retter blikket mot nyvunnet frihet og går videre.

Så ligger det i kortene at noe av det som kan være nødvendig for å bli bedre fra angsten er å søke profesjonell hjelp. For å komme i kontakt med spesialisthelsetjenesten må du vanligvis kontakte legen din, som kan henvise deg.



Relatert om angst

Relatert om psykologi