facebook 

Hjelptilhjelp.no

Nyheter om depresjon
og bipolar lidelse

Siste nyheter om depresjon / bipolar lidelse - Siste nyheter om psykisk helse


Styrketrening har så god effekt mot depresjon at det kan betraktes som en klinisk behandling, konkluderer forskere i en stor gjennomgang av forskningen.

Bilde: av Victor Freitas på Unsplash



Dette skriver forskning.no.

 

Oversiktsstudie

De skriver videre:

En del studier peker på at trening motvirker depresjon, men det er også enkelte studier som ikke viser noen betydelig effekt. Dommen har altså vært uklar. Det kan nå komme til å endre seg.

En stor gjennomgang av forskningen på området, en såkalt metaanalyse, viser at styrketrening flere ganger i uka har en positiv effekt.



– Styrketrening reduserer symptomene så effektivt at det har klinisk betydning. Det er omtrent like effektivt som medisiner, sier Mats Hallgren, førsteamanuensis ved Karolinska Instituttet i Stockholm. Han er medforfatter på den nye metaanalysen som har blitt utgitt i tidsskriftet JAMA.

 

Støtte for styrketrening som alternativ eller komplementerende behandling

Forskerne oppsummerer i sin forskningsartikkel funnene på følgende måte (min oversettelse):



I denne meta-analysen av 33 kliniske studier som inkluderte 1877 deltakere, ble det funnet at "resistance exercise training" (styrketrening) hang sammen med en signifikant redukasjon av depressive symptomer, med en effektstørrelse av moderat styrke. 

De konkluderer (min oversettelse):

Det tilgjengelig evidensgrunnlaget støtter opp under styrketrening som en alternativ eller komplementerende terapi for depressive symptomer.

 

 

 

Antidepressiv effekt

Forskning.no stiller også spørsmålet om hvorfor fysisk styrketrening virker inn på den psykiske helsen, og de framhever at det kan ha noe med årsakene til depresjon å gjøre. Nærmere bestemt viser de til kommentarer fra Pernille Højman som er seniorforsker hos Center for Inflammation og Metabolisme ved Rigshospitalet i Danmark. Hun forteller:

– Hos stort sett alle deprimerte ser man et høyt nivå av inflammasjon i blodet, og det er trolig en medvirkende årsak [til depresjonen].

Forskning.no utdyper:

Inflammasjonen gjør at kroppen gjør om stoffet tryptofan, som også brukes til å danne «lykkehormonet» serotonin, til stoffer som påvirker hjernecellene negativt

– Når man driver styrketrening, aktiverer man muskelcellene og får dem til å ta opp tryptofan. Derfor gir det god mening at nettopp det burde virke, sier Højman.

 

Les også

 

Kilde

  • Styrketrening hjelper mot depresjon. Forskning.no
  • Gordon, B. R., McDowell, C. P., Hallgren, M., Meyer, J. D., Lyons, M., & Herring, M. P. (2018). Association of Efficacy of resistance exercise training with depressive symptoms: meta-analysis and meta-regression analysis of randomized clinical trials. JAMA psychiatry75(6), 566-576.

Skrevet av

ove heradstveitOve Heradstveit

Psykolog, spesialist i klinisk samfunnspsykologi
Facebook - Twitter
- Hjelptilhjelp.no

Annonse

Les mer om depresjon

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les spennende nyheter om angst, depresjon, ADHD, autisme, og mye mer.

 
Akkurat nå: 13160 abonnenter