hjelptilhjelp banner

GJESTEINNLEGG: Jobben er noe av det viktigste vi mennesker har. Denne sies ofte å gi livet mening, og vi får en grunn til å stå opp om morgenen. Men hva skjer når angsten dukker opp, og vi ikke ønsker å gå på jobb? Det å jobbe hjemmefra kan være en potensiell løsning for mange.

Bilde: av Tianyi Ma på Unsplash



Dette skriver Mathias Moe, fra www.dintekstforfatter.no, i et gjesteinnlegg på hjelptilhjelp.no. Her leser du hele innlegget.

 

Jobb hjemmefra for å redusere angstlidelsene

Mange nordmenn opplever angst i hverdagen, og i flere tilfeller går dette utover arbeidslivet. I en jobbhverdag som for de fleste blir mer hektisk for hver dag som går, så er angstlidelsene med på å føre til mange sykemeldinger i Norge.

Det finnes i dag flere mer spesifikke grunner bak sykemeldingen. Blant annet kan omstruktureringer og nedbemanning føre til at vi føler behov for å yte enda bedre. Vi kan også være i prestasjonsbaserte jobber, der provisjonen avhenger av vår innsats hver eneste dag.





I denne artikkelen skal vi spesifikt fokusere på problemet med å faktisk gå på jobb i seg selv. Der noen elsker det sosiale og samspillet med teamet, så setter angstlidelsene inn for andre. Spesielt det presset som kan komme av å være rundt andre, og det å måtte holde seg til satte tider for jobb, kan være vanskelig for mange.

 

Frihet til å velge sosial interaksjon og pauser

Det å jobbe hjemmefra kan være behjelpende i å redusere noen av problemene angstlidelsene fører med seg. Dersom en jobber hjemmefra er det ofte frihet til å velge mengden sosial interaksjon, samt at en kan ta pauser når psyken ikke spiller på lag. Dette kan være en optimal måte å også redusere store deler av jobbstresset.

Mange sykemelder seg fordi de skammer seg over angstlidelsene. De vil simpelthen ikke at medarbeidere skal se dem, samtidig som angsten sier nei til store mengder sosiale interaksjoner. Dermed blir det å gå på jobb en meget vanskelig oppgave.





Et annet vedvarende problem ved den tradisjonelle måten å jobbe på er tross alt at en er tvunget inn i andres timeplan. En jobb som varer fra 8-16 mandag til fredag fungerer for mange mennesker. Allikevel, dersom du sliter med angst, så kan det hende du føler deg bedre på en lørdag mellom 10 og 18. Neste uke kan dette ha endret seg.

 

Så fleksibelt kan det å jobbe hjemmefra være

Velger du for eksempel å jobbe hjemmefra som tekstforfatter kan du til stor grad selv velge når du skal sosialere, samt dine jobbetider. Det vil naturligvis være krav til frister for leveranse, men får du et stort oppdrag per måned, så velger du selv når dette skal fullføres innenfor fristen. Føler du deg nedfor en av dagene er det mulig å ta seg fri. Deretter kan du gjøre opp for det tapte en annen dag.

Dette står selvfølgelig i sterk kontrast til det tradisjonelle arbeidslivet. Ofte er valget her mellom å sykemelde seg eller å få sparken. Prestasjonspresset er ikke bare høyt, men det følger også klokka til sjefen. Da er et bedre alternativ å planlegge arbeidsdagen selv.

 

Et steg på veien mot en bedring for angstlidende i arbeidslivet

Det å jobbe hjemmefra er på ingen måte en komplett løsning på problemet. Allikevel er dette en tydelig forbedring i betingelsene for de som sliter med angstlidelser. Mange av punktene som leder til jobbpresset er her redusert eller eliminert.

Dersom du sliter med angst, så kan det å forespørre jobbing hjemmefra være en potensiell løsning. I mange tilfeller er sykemelding det riktige steget å ta, men jobben er viktigere for mange enn det en innser. Derfor bør en sterkt vurdere mulighetene for å jobbe i hjemmet over en periode.

Mens en sakte men sikkert jobber med seg selv, så kan en forsøke å entre det tradisjonelle arbeidslivet steg for steg igjen. For de aller fleste er det tradisjonelle arbeidslivet, med det sosiale miljøet det bringer, best i lengden. De som sliter med angstlidelser skal derimot ikke presses, og dermed er det å muligens gå på jobben 1 dag i uka en meget god start.

 

Fleksibilitet til å bearbeide livet på hjemmebane

En annen stor fordel med fleksible arbeidstider, og det å jobbe hjemmefra, er at en kan bearbeide det som foregår på hjemmebane. Samlivsbrudd, problemer med barna, nylig døde foreldre, rusproblemer i familien, og mer oppstår i de fleste norske hjem i dag.

Der de aller fleste opplever en av disse tragediene, så trekker enkeltmennesker til tider et ekstremt kort strå. De kan nemlig ende opp med å se alle disse tragediene oppstå over kort tid. Da renner gjerne begeret over. Nattesøvnen kan bli frastjålet, og sosiale interaksjoner med mange spørsmål er ikke beleilig.

Igjen kan en ikke slippe alt en har i hendene når en jobber hjemmefra, men fleksibiliteten åpner i hvert fall muligheter. Tid til å snakke ut med partneren når det passer, bruke energi på barna etter skoletid, arrangere begravelse, eller være der for familiemedlemmet med rusproblemer, er bare noen få av godene ved fleksibiliteten.

 

Slik begynner du jobben hjemmefra

Dersom du sliter med angstlidelser er altså det å jobbe hjemmefra et potensielt alternativ. Men hvor begynner du denne prosessen? Innehar du allerede en jobb som egner seg å gjøre hjemmefra, så kan du forespørre endring hos sjefen. Dette kan føles ukomfortabelt, men dersom du åpner deg og er ærlig, så vil sjefen mest sannsynlig godkjenne forespørselen.

Har du derimot en jobb som ikke lar seg gjøre å ta med hjem, så er internettet fullt av muligheter. Jobber som tekstforfatter, oversetter, grafisk designer, utvikler, og virtuell assistent er for eksempel tilgjengelig. På nett kan en finne jobber som passer sine styrker.

 

Veien mot mindre angst

Selvfølgelig er som nevnt ikke det å jobbe hjemmefra fasiten, men bare ett av mange steg. Andre gode tips til å dempe angsten er blant annet å ta fornuftige pauser, spise sunt, trene daglig, redusere bruk av alkohol og koffein, og ikke minst få nok søvn.

Sammen vil disse grepene hjelpe deg til en bedre hverdag, slik at du kan tre inn i det hverdagslige livet med bedre selvtillit, selvfølelse, og en tøff mentalitet. Veien mot mindre angst starter ganske enkelt med at du prøver ditt beste. Til slutt er det kun det som er godt nok, og vel så det!

- Skrevet av Mathias Moe - www.dintekstforfatter.no

Les flere gjesteinnlegg

Gjesteinnlegg

Illusjonen som brast

I dag hadde jeg lyst til å kjøpe en liten hyggelig ting jeg ønsket meg. Samtidig hadde…
Gjesteinnlegg

Brev til barnehagen

Hvordan er det best å informere andre barn om at en av barna har autisme. I dette…