Abonner på vårt nyhetsbrev

Få spennende nyheter om psykisk helse, angst, depresjon, autisme, ADHD, og mye mer

Akkurat nå: 9315 abonnenter

Annonse   





I dette innlegget skriver Magnus Jackson Krogh om hva du bør tenke på om du bryr deg om noen med ADHD. Magnus er kjent fra Oljebarna på VGTV, reiser rundt i landet og foredrag om hvordan det er å ha ADHD, og han er forfatter til flere bøker om ADHD.

Magnus har skrevet flere bøker om hvordan det er å leve med ADHD. Her er hans 13 tips til hva du må tenke på om du bryr deg om noen med ADHD:

 

1: Alt distraherer meg. ALT

Å ha ADHD betyr å bli distrahert av hver lille ting. E-postvarsler, lyden av en bil som kjører nedover gaten, og kløende tags på klær er ikke bare irriterende, de krever vår komplette og umiddelbare oppmerksomhet. Vi kan fokusere på noe, bare at det ikke alltid er det «du» ønsker. Det er litt som å ha 100 forskjellige faner åpen i nettleseren din, og alle lager lyd. Hvilken skal du trykke på først?

 

2: Impulsiviteten vår kan påvirke større deler av våre liv

Hvis du forteller en person med ADHD til å følge sitt hjerte, vil de gjøre akkurat det. Det er på denne måten vi forsøker oss som skuespillere, musikere, åpner en restaurant, drar på turer, begynner på en skolegang uten å fullføre. Selv om mange av våre ideer og planer aldri blir gjennomført, tillater vi oss å iallefall forsøke.

 

3: Kaoset rundt oss kan ødelegge alle planer vi har

Mennesker med ADHD kan en dag ha organisert hele dagen, planlagt alt til punkt og prikke, før alt forfaller og vi mister kontrollen. Vi glemmer ofte hvordan vi skulle gjennomføre oppgaver, og dette kan fort gå ut over humør og sinne.

 

4: Uro er fredelig

Vi vet det er slitsomt å være rundt noen som «fikler» med noe, konstant. Vi er veldig klar over dette selv, tro meg. Men det er liksom det «vi» gjør. Vi «fikler» med noe. Vi liker det, så respekter det.  Vi er barnslige, fordi det er trygt. Vi liker de tingene vi kjenner, uansett hvor gamle vi blir.

 

5: Vi vet hvor «gal» vi høres ut når vi prater om ADHD

«Jeg klarte ikke prøven fordi jeg har en sang på hjernen», «jeg vasket midt på natten», «jeg klarer ikke fokusere fordi jeg MÅ tenke på noe annet». Av å til ønsker vi bare at noen skal forstå hvor frustrerende dette kan være. Vi må også prøve å fortelle hvordan dette kan føles, og av å til framstår det veldig rart, fordi vi ikke tar oss tid til å forklare dette på en ryddig og forståelig måte.

 

6: Ingenting føles så godt som «hyperfokus»

Hyperfokus er når hjernen min er åpen for å lære, slik at jeg kan vokse som menneske. Dette er en følelse som bare kommer når jeg  har spist rett, sovet riktig, og er på en plass i hodet mitt som gjør at jeg lytter, forstår, og tar inn over meg det som blir sagt og forklart. Denne følelsen kommer ikke av seg selv, jeg må «hige» etter den. «Hyperfokus» er noe mange tar for gitt, mens jeg for min del opplever dette kanskje bare en gang iløpet av dagen.

 

7: Det gjelder ikke bare barn

Mange tror at det kun er barn som opplever ADHD som vanskelig og frustrerende. ADHD rammer voksne på samme måte som barn. Det kan føles minst like frustrerende som voksen, fordi da skal man «skjønne» alt som skjer. Om man aldri har fått hjelp til å forstå sin ADHD diagnose, er det utrolig vanskelig for mange voksne å vite hvordan man skal løse utfordringene. Dessverre er det alt for få lærere og skoler som tar hensyn til diagnosen, derfor blir mange voksne «hjelpesløse» når de blir voksen, og skal ut i sin første jobb fks. Mange får heller ikke en utredning og en diagnose før de blir godt voksen.

 

8: Mitt mellomnavn er «Glemsomhet»

Ja, vi glemmer, hele tiden. Hvis vi leser en e-post eller tekstmelding  men kan ikke svare med en gang, forvent et svar tre dager senere, hvis det noen gang kommer. Hadde det vært en tjeneste fra legen om å kunne minne meg på timer, avtaler og minne meg på ting som skulle vært gjort, så hadde jeg med glede betalt for dette. Jeg må ta til takke med 100-vis av post-it lapper, bare jeg husker å skrive de.

 

9: Vi bruker sinnsykt mye tid på å lete etter telefoner, penger, kort og nøkler

Om det ikke ligger på sin «faste» plass, er sjansen stor for at vi aldri finner det igjen. Vi leter på plasser vi aldri tror vi skal finne det, som telefonen i fryseren. Før vi gir opp leter vi i lomma, og det ligger vanligvis der.

 

10: Av og til trenger vi hjelp med detaljene

Du vet hvordan det er å slite med et regnestykke i flere timer? Så blir hele svaret galt fordi du la til noe feil i starten av stykket? Slik føles det av å til å leve med ADHD. Av å til trenger vi 2 ekstra øyner som kan hjelpe oss å se hvor det går galt.

 

11: Vi har en liten angstfølelse. Hele tiden

Med et hode som er i konstant tankemodus, er det ikke rart det «murrer» noe inni oss. Følelsen av at vi har glemt noe, sagt noe feil eller gjort noe vi ikke burde, er der hele tiden. Vi bruker utrolig mange timer på å bekymre oss for ting vi ikke trenger å bekymre oss for. Dette kan virke forstyrrende på oss, og vi kan «forsvinne» fra situasjoner. Mange gang kan jeg bli stille i flere timer, bare for å tenke.

 

12: Dette er ikke en «fiktiv» diagnose

Mange tror ADHD bare kan styres med tankene, dette er ikke et faktum. ADHD er en veldig virkelig diagnose, som må kontrolleres. Den har mange negative aspekter, som krever forståelse. Det nytter ikke å si «ro deg ned», for det er UMULIG. Det nytter ikke å si «skjønner du ikke?», for som regel gjør man ikke det. Det er håpløst å si «IDIOT», for det går ikke på om man er smart eller ikke. Diagnosen må taes hensyn til, av seg selv og andre.

 

13: Vi drives av lidenskap

Med så mange muligheter liggende rett foran nesen på oss, vi vil ikke «slappe av». Vi vil gjøre det vi drømmer om. Vi ønsker det «perfekte» forholdet. Vi vil ha en god jobb. Vi vil ha «drømmehuset». Både på godt å vondt, vi er med.

 

Vi mener det bare godt, men av og til er det vanskelig å være vår venn.

Uansett hvor glad vi er i dere, vet vi at vi kan være «dårlige» venner, til tider. Vi kommer til å glemme planer vi har lagt, glemme å ringe tilbake, glemme å svare på meldinger, blir forbannet uten grunn, misforstå situasjoner, glemme å betale tilbake penger vi har lånt, «plumpe» ut setninger vi ikke mener. Men vet du, vi mener det bare godt. For å forstå oss, prat med oss, for vi er veldig klar over dette selv.

Og vi vet dere elsker oss

Til slutt vil jeg si at ingen av disse punktene er umulige å gjøre noe med. Finn din vei og dine løsninger, så håper jeg at jeg kan være til hjelp på veien =)

- Fra bloggen ADHD Inspirasjon



Relatert om ADHD

Relatert om angst

Relatert om skole og barnehage