Abonner på vårt nyhetsbrev

Få spennende nyheter om psykisk helse, angst, depresjon, autisme, ADHD, og mye mer

Akkurat nå: 10496 abonnenter

Hvis jeg spurte deg nå, om du er en ubarmhjertig mobber, hva ville du svare da? Tenk deg godt om.

Slik innleder et gjesteinnlegg fra Veronica Winther. Les resten av innlegget her:


 

Er du en mobber?

Er du en mobber, som kritiserer og påpeker hver minste feil hos andre mennesker? Er du en mobber, som slenger fra deg stygge kommentarer, hensynsløs kritikk og krenkende kallenavn? Mest sannsynlig er svaret ditt, nei det er du ikke. For det er jo faktisk sånn at de fleste av oss, tross alt, er ganske reale mennesker som tar hensyn til andre å behandler dem med respekt. 

Eller la oss nå si at du deltar på en kurs og befinner deg på en forelesning, og lengst fremme står hun som holder foredraget. Kunne det falle deg inn å begynne rope til henne: "Hvem tror du at du er egentlig? Se på deg selv da, du er totalt mislykket! Alle her synes nok du er en komplett idiot. Du klarer jo ikke få til noe som helst!"

Du tenker nok, kanskje, at det kunne aldri falle deg inn å gjøre noe sånnt mot et annet menneske. Men nå vil jeg spørre deg, hender det at du av og til tenker eller sier slike ting til deg selv?

Og kanskje vil du her, som så mange andre, måtte innrømme at det hender seg nok at du gjør det iblant. For det er mange av oss som behandler oss selv på den måten jevnlig. Vi kritiserer oss selv for hver minste lille ting, å vi tenker og sier ting til oss selv som vi aldri kunne fått oss til å si til noen annen.
Ganske ofte vil de negative tankene nok også være svært urimelige, og kanskje er de basert på feiltolkninger eller irrasjonelle antagelser du har. 


Hvorfor plage seg selv?

Hva er det som gjør at vi behandler oss selv så urettferdig, på en sånn måte som vi åpenbart ikke synes er greit å behandle andre på? Årsakene er nok mange og komplekse, og varierer fra person til person. Uansett hva årsaken er, så er det viktigste at vi prøver å bli oss bevisst slik negativt selvsnakk, slik at vi kan eliminere eller endre de negative tankene. 

Dette er en jobb som kan være svært vanskelig, for tankene kan være dypt forankret i oss å være så godt innarbeidet at de kommer helt automatisk uten at vi er bevisst de. De er blitt en del av oss, og ligger til grunn for hvordan vi oppfatter og vurderer oss selv. Men selv om det kan være vanskelig å endre det, så er det fullt mulig å få det til!

Ja det er vanskelig, og ja det vil ta tid, og det vil kreve at du gjør en innsats for å få det til, men det er mulig. Ved å systematisk gå inn i og få tak i de negative tankene som kommer, for å videre prøve å snu eller avlære de, så vil det med tiden gi resultater.

En god måte å gjøre dette på er å begynne å så tvil ved antagelsene dine; å sette spørsmål ved om de negative tankene om deg selv faktisk stemmer med det som er de konkrete fakta, eller om det er mulig at de tankene faktisk bare er noe du selv antar uten at de nødvendigvis er sanne.



 

Stopp opp og tenk...

Når du merker at den kritiske stemmen dukker opp og du får negative tanker og antagelse om deg selv, så stopp opp et øyeblikk, og observer hva det er som egentlig skjer. Se for deg at du er en pågående journalist, som konfronterer og stiller spørsmål til det negative tankene dine. 

Noen forslag til spørsmål du kan stille deg selv kan være:

  • Stiller jeg urimelige krav og forventninger til meg selv nå?
  • Hvorfor sier jeg de tingene jeg sier til meg sev nå?
  • Har de egentlig noe gyldig grunnlag eller er det jeg som overdriver å dikter opp noe som ikke stemmer med det som er den faktiske situasjonen?
  • Hvilke bevis har jeg for at det jeg tenker er sant?
  • Hva ville jeg sagt til en venn i samme situasjon som jeg befinner meg i nå?
  • Hva gjør det med meg, når jeg tenker slike tanker om meg selv?

Dette er bare et eksempel på hvordan man kan gå fram for å jobbe med å snu disse tankene, men det finnes mange måter å gjøre det på.

Man må bare prøve seg frem, å finne ut hva som passer best for en selv. Det vil også med tiden, og med jevnlig øvelse bli lettere å oppdage de negative tankene med en gang de kommer, og man vil etter hvert oppdage sine egne holdninger og mønster, og ikke minst, man vil begynne å se hvordan de påvirker deg.

 

Jeg har vært og er en slik "mobber"

Jeg har selv måttet innse at jeg har vært og er en slik mobber. En som mobber seg selv. Men med god hjelp har jeg lært meg noen teknikker for hvordan jeg kan endre måten jeg tenker om meg selv og andre, og jeg har lært hvor mye jeg kan endre ved å bare endre tankene mine.

For det er nemlig ikke alltid at det er selve situasjonen som er vanskelig, men det er det vi tenker om den som gjør at vi opplever det slik.

Dette er noe jeg har jobbet mye med det siste året, og jeg vet av erfaring at det er både viktig og mulig å endre slike negative tanker om seg selv. Du kan styrke selvtilliten, synet du har på seg selv og den egenverdien du føler, ved å endre hva du TENKER om deg selv.

Det er utfordrende og krevende å jobbe med seg selv på denne måten, men gevinstene du får fra det, veier så utrolig mye mer og kan endre livet ditt i positiv retning.

Man må våge å gå inn i seg selv, våge å lære å kjenne seg selv. Og sist, med ikke minst, man må lære å gi seg selv støtte og omsorg. 

Så våg å bli venn med deg selv!

- Veronica Winther

Relatert