Abonner på vårt nyhetsbrev

Få spennende nyheter om psykisk helse, angst, depresjon, autisme, ADHD, og mye mer

Akkurat nå: 10317 abonnenter

Så er januar her igjen. Et år er lagt bak oss. Hvis du sliter med depresjon var kanskje 2015 et år som var greit å bli ferdig med. Men nå er det i hvert fall over. 2016 er her. Hvordan kan du gjøre dette til et knallår? Du kan gjøre 2016 til året du startet ferden ut av depresjon.

Dette skriver Kristian Hall i et nytt gjesteinnlegg på hjelptilhjelp.no. Han skriver videre:


Slik går du frem:

Først og fremst må du bestemme deg for å brette opp ermene og jobbe. Hvis du er deprimert er det sannsynlig at du har både lav energi og lav selvtillit, fordi dette er klassiske symptomer på sykdommen. Hvordan skal du så klare å mobilisere kreftene du trenger for å bli frisk?

Ved å dele opp oppgaven i mange små skritt, og deretter gå skrittene ett etter ett. Og ved å ha lave forventninger i starten, og ved å smøre deg med tålmodighet.

Det fins etter min mening ikke en magisk nøkkel ut av depresjon, men veien ut er likevel klar. Man starter i det små, man setter seg et oppnåelig mål, når dette, og deretter øker man ambisjonene. Litt etter litt.

Mosjon er en ypperlig måte å følge denne metoden på. Sett deg mål om å bevege deg litt hver dag, det holder å gå ti minutter om dagen. Så øker du med fem minutter hver uke. Ut og gå uansett om det er dårlig vær. En slik liten oppgave øker mestringsfølelsen hver gang du lykkes med å utføre den. Og hvis du mislykkes, ikke kjeft på deg selv, bare fortsett prosjektet dagen etter.

De fleste deprimerte vil ha god effekt av teknikker fra kognitiv adferdsterapi. Les noen bøker om temaet (gjør et google-søk eller gå på bokhandelen og spør om hjelp), Opp fra avgrunnen inneholder et startkurs. Eller ta kontakt med en terapeut på kognitiv.no. Disse teknikkene vil hjelpe deg å endre og stilne de evinnelige selvkritiske stemmene som er så vanlige hos deprimerte.

Her er et annet godt tips: ta et ark og skriv ned alle tingene/aktivitetene/menneskene som gjør deg glad, og som øker energinivået ditt på den ene siden. Skriv ned alle de negative utløserne dine på den andre siden. De tingene (og menneskene) som gjør deg mer nedstemt, som tapper deg for energi, og som minsker selvtilliten din. Stapp arket i lomma og ta det frem ofte. Du kan ta bilde av det på smarttelefonen din, slik at du har det med deg alltid. Deretter velger du konsekvent aktiviteter fra den positive siden, mens du unngår de på den negative.


Jeg ønsker deg alt godt, og lykke til med prosjektet. Godt nytt år!

- Kristian Hall

Relatert