hjelptilhjelp banner

«Skoletaperne» finnes ikke. Vi fant dem opp. Et barn fullt av lærelyst, talent og glede, kan raskt bli redusert til et problem: Den som ikke «klarer det alle andre klarer».

 Bilde: av JESHOOTS.COM på Unsplash



Dette er noe av det Selma Moren, debattansvarlig i DA debatt (Dagsavisen), skriver i et tankevekkende innlegg på Dagsavisen.no

 

Vansker knyttet til dyskalkuli

Selv har artikkelforfatteren dyskalkuli. Hun skriver blant annet:

Jeg er 24 år, men kan ikke knytte skolissene mine. Jeg skjønner ikke klokka på veggen. Jeg må telle på hånden hvis noen spør meg om et enkelt mattestykke.





Jeg gikk også ut av videregående med gode karakterer, har en bachelorgrad i journalistikk og jobber som debattansvarlig i denne avisen.

Når jeg forteller min historie, gjør jeg det fordi det er en underkommunisert en. Selv om rundt tretti prosent av oss har lærevansker, mangler vi et bredere bilde av hvem disse elevene er.

 

Barn kan raskt bli redusert til et problem i skolen

Innlegget tar med dette som utgangspunkt opp måten elever med lærevansker blir møtt på i skolen. Selma Moren skriver:





Et barn fullt av lærelyst, talent og glede, kan raskt bli redusert til et problem: Den som ikke «klarer det alle andre klarer». Det er en forferdelig slitsom merkelapp å drasse med seg i ti år.

Hun viser til at det er både liten kunnskap og lite fokus på dyskalkuli i norsk skole, noe som bidrar til å gjøre problemet større enn det hadde behøvd å være.

 

En medfødt svikt

Vi snakker nesten ikke om det sammenlignet med dysleksi, men det er omtrent fem prosent av oss som har det. Det er medfødt, livsvarig og arvelig. Det er ikke en psykisk blokkering eller mangel på motivasjon, men rett og slett en svikt i samspillet mellom hjernenes funksjoner. 

Det er svært lesverdig innlegg, som har høy relevans nå som vi på nytt går imot skolestart. I innlegget kommer det blant annet følgende oppfordring: 

Så lenge vi fortsetter å måle alle etter samme boka, vil elever med stort faglig potensial falle av. Det betaler samfunnet vårt dyrt for, for ikke å snakke om enkeltmenneskers selvfølelse og fremtid. Det skal ikke være nødvendig å pugge på noe hjernen din ikke kommer til å lære.

 

Slik kan det være å ha dyskalkuli

Video: Youtube

Kilde