Abonner på vårt nyhetsbrev

Få spennende nyheter om psykisk helse, angst, depresjon, autisme, ADHD, og mye mer

Akkurat nå: 10646 abonnenter

I dette innlegget skriver leder for Norsk Mestring, Espen Holmgren, om mindfulness - eller å leve i nuet. Til daglig jobber han ilag med psykologer og andre terapeuter med å gi villmarksterapi til mennesker med en rekke forskjellige livsutfordringer, og han understreker at naturen er vår viktigste mindfulness-kilde.

Mindfulness har blitt et veldig populært begrep de siste årene. Begrepet stammer fra en praksis i østlige buddistiske tradisjoner og er en meditasjonsform som har blitt gjort kjent i vesten av den amerikanske psykologen John Kabat Zinn gjennom sine MBSR program.  


Mindfulness er en effektiv metode for å lære seg å håndtere vanskelige tanker og følelser. 

Det finnes en lang liste over hvilke problemer mindfulness kan hjelpe mot, som for eksempel angst, depresjon, ADHD og generelle livsvansker. Generelt så kan man jo si at alle mennesker har godt av å lære å kjenne seg selv og sitt indre følelsesliv bedre. Jevnlig trening gjør at man blir mer oppmerksom, fokusert og får mer overskudd.

Det å "Lytte til seg selv" gjennom mindfulnessøvelser kombinert med samtaler har vist seg å være meget effektivt for en rekke problemer.

 

Hvordan gjør man det?

Mindfulness handler om å øve seg opp i å være tilstede i øyeblikket. Her og nå. Det er jo lettere sagt enn gjort da vi ofte tenker på hvor vi har vært eller hvor vi skal. 


Det er nettopp det dette handler om. Å lære å være der du er. Øver man nok på det så vil man etterhvert finne ut at det er mye å glede seg over der man er og at problemer man har hatt eller tror man kan få rett å slett ikke vil oppstå.  "Gårdagen er borte, morgendagen kommer kanskje ikke. Det eneste vi har er her og nå". 

I våre programmer får man mye øving på dette.

En typisk nybegynnerfeil er at man tenker at man skal få en rask løsning på sine problem med å meditere/drive med mindfulness. Når vi tenker på å begynne å meditere for å oppnå noe så skjer ofte det motsatte! Vi oppnår ingenting, får det ikke til og slutter.  



Når man mediterer kan man ikke gjøre noen feil. Det å sitte seg ned i en behagelig stilling og være oppmerksom på seg selv og omgivelsene er godt nok. 

I Norsk Mestring har vi mange mindfulnessøvelser. Både de som er "strukturerte " og planlagte men mest de som er der ved å delta i et villmarksterapiprogram. Å ute i naturen sammen med andre er etter manges mening selve definisjonen på mindfulness. Man bare er og gjør.

 

Mange driver med mindfulness uten å vite det!

Mange føler at mindfulness er noe andre kan og som må læres. Jeg må gå på kurs, lære meg en teknikk osv. Gjør jeg det rett? Oppnår jeg det jeg skal? Å gå på et kurs kan være en fin introduksjon, men det å sitte rett opp og ned og å lytte til seg selv trenger man ikke nødvendigvis å gå på kurs for å gjøre. Mange, spesielt av den eldre generasjonen var "mindfulle" hele tiden når de gjorde daglige gjøremål. Den "mindfulle" hverdagen som var før har vi klart å fjerne oss mye fra med bruk av elektroniske devicer som får oss til å tenke på hvor vi har vært og hvor vi skal. Istedet for å være her og nå. Mange hevder at det er det vi blir ulykkelige av.

Naturen - Vår beste mindfulnesskilde.

Jeg vil påstå at naturen er vår beste "mindfulness-lærer". Det er noe der ute som gjør at vi blir tvunget til å være i øyeblikket.  Mange urbefokninger, inkludert våre egne samer, er meget gode til å være i øyeblikket. Dette tror jeg kan ha sammenheng med at når man er mye i naturen så er det den man må forholde seg til der og da. Det er lettere å være i øyeblikket i naturen enn andre steder.

Og når omgivelsene er gode er det lett å kjenne etter hvordan man egentlig har det og skape rom for å jobbe seg ut av sine problemer.

 At leve i nuet er livets teknik -

og alle folk gør deres bedste,

men halvdelen vælger det nu, som gik,

og halvdelen vælger det næste.

Og det forrige nu og det kommende nu

blir aldrig i livet presente

og alle folks levetid går sågu

med bare at mindes og vente.

For det nu, som er gået, er altid forbi,

og det næste blir aldrig det rette.

Næ, sørg for, at nuet, du lever i,

engang for altid er dette.

- Piet Hein

 

Anbefalt litteratur

  • John Kabat Zinn, Wherever you go there yo are.
  • Dalai lama, An open heart
  • Henry David Thoreau, Livet i skogen (Walden)

Relatert