Abonner på vårt nyhetsbrev

Få spennende nyheter om psykisk helse, angst, depresjon, autisme, ADHD, og mye mer

Akkurat nå: 8859 abonnenter

Annonse   

ADHD er vel kanskje en av de mest misforståtte diagnosene vi har. Det er en utviklingsforstyrrelse som innebærer en annerledes måte å bruke hjernen på, og som gir opphav til mange styrker og mange utfordringer. I dette innlegget leser du om fem hovedutfordringer ved ADHD-hjernen, og hvordan vi som foreldre, fagpersoner og lærere kan forstå - og hjelpe - barn og unge med ADHD.

Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) er en vanlig, men lite forstått tilstand. ADHD er kjennetegnet av impulsivitet, hyperaktivitet og svikt i oppmerksomhet i en slik grad at det skaper problemer på flere livsområder.

Barn med ADHD har varige funksjonsnedsettelser som krever varig kompensering, ifølge ADHD-ekspert Russell Barkley. Denne artikkelen er basert på hans foredrag om det han mener er de tretti viktigste innsiktene som foreldre bør ta med seg når de har barn med ADHD i familien.

Å leve i en familie med barn som har ADHD, kan sammenlignes med å konstant balansere på et vindsurfebrett. Det er krevende og uforutsigbart.

"Turbo Tore" er en barnebok om å ha ADHD. Den er skrevet av Magnus Jackson Krogh.

Jenter med ADHD framstår ofte som dagdrømmere, framfor bråkmakere. Kanskje er det noen av grunnen til at deres ADHD-tilstand forblir uoppdaget. Her leser du om hva som kjennetegner jenter med ADHD, og hvorfor det er viktig å fange opp disse jentene.

Det er en utfordring i alle norske skoler: Å tilrettelegge godt for elevene med ADHD. Nå har det blitt laget sju videoer på norsk som gir råd og tips til lærere og ansatte i skolene om hvordan og hvorfor man skal tilrettelegge for eleven med ADHD. Se filmene her.

I flere tiår har frustrerte foreldre og lærere innstendig prøvd å få urolige barn med ADHD til å "sitte stille og konsentrere seg!" Ny forskning viser at hvis du ønsker ADHD barn å lære må du tvert imot sørge for å la barnet få være i tilstrekkelig bevegelse.

En liten anerkjennelse for en utført oppgave kan ha stor betydning for et barn med ADHD. Nå har forskere demonstrert at barn med ADHD har større effekt enn barn uten ADHD på å få positiv forsterkning når de utfører mentale oppgaver.

I de nye faglige retningslinjer for utredning, behandling og oppfølging av personer med ADHD inngår det også råd for hvilken tilpasset opplæring elever med ADHD bør få. Her gjengiv vi de viktigste momentene ifra disse rådene.



Relatert