facebook 

Finn psykisk hjelp der du bor

 

 


I media kan man av og til få inntrykk av at det er dyp vitenskapelig uenighet om hva ADHD er og hva som forårsaker ADHD. En slik uenighet er ikke reell, ifølge ledende forskere på feltet. Det er omfattende vitenskapelig støtte for at ADHD er en reell forstyrrelse som primært skyldes arvelige forhold, mener forskerne.

Antallet ADHD-tilfeller varierer sterkt mellom fylkene her i landet. Ekspertene frykter forskjellene skjuler både over- og underdiagnostisering.

Mange vil ha det til at ADHD bare er en merkelapp på dårlig oppførsel, gjerne underforstått at det er snakk om vanskelige barn, eller et resultat av sviktende oppdragelse. En ny studie viser markante forskjeller i hjernen til personen med ADHD sammenlignet med personer uten diagnosen. Forskerne håper at den skal bidra til å fjerne slike fordommer om ADHD.

Jeg misunner de som lever i en strukturert verden. De som bare har én radiostasjon i hodet, de som kan fokusere på én ting. Det skjer så mye annet i hodet mitt, det føles som jeg har 5000 radiostasjoner i hodet samtidig.

Skam er et tema som er sårt for mange av oss mammaer til barn og ungdom med ADHD. Noe mange av oss føler på, ofte, og som få av oss snakker om. Først nå er jeg klar til å sette ord på min skamfølelse over ADHD diagnosen til min sønn!

ADHD er vel kanskje en av de mest misforståtte diagnosene vi har. Det er en utviklingsforstyrrelse som innebærer en annerledes måte å bruke hjernen på, og som gir opphav til mange styrker og mange utfordringer. I dette innlegget leser du om fem hovedutfordringer ved ADHD-hjernen, og hvordan vi som foreldre, fagpersoner og lærere kan forstå - og hjelpe - barn og unge med ADHD.

Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) er en vanlig, men lite forstått tilstand. ADHD er kjennetegnet av impulsivitet, hyperaktivitet og svikt i oppmerksomhet i en slik grad at det skaper problemer på flere livsområder.

Barn med ADHD har varige funksjonsnedsettelser som krever varig kompensering, ifølge ADHD-ekspert Russell Barkley. Denne artikkelen er basert på hans foredrag om det han mener er de tretti viktigste innsiktene som foreldre bør ta med seg når de har barn med ADHD i familien.

Å leve i en familie med barn som har ADHD, kan sammenlignes med å konstant balansere på et vindsurfebrett. Det er krevende og uforutsigbart.

"Turbo Tore" er en barnebok om å ha ADHD. Den er skrevet av Magnus Jackson Krogh.

Jenter med ADHD framstår ofte som dagdrømmere, framfor bråkmakere. Kanskje er det noen av grunnen til at deres ADHD-tilstand forblir uoppdaget. Her leser du om hva som kjennetegner jenter med ADHD, og hvorfor det er viktig å fange opp disse jentene.

Det er en utfordring i alle norske skoler: Å tilrettelegge godt for elevene med ADHD. Nå har det blitt laget sju videoer på norsk som gir råd og tips til lærere og ansatte i skolene om hvordan og hvorfor man skal tilrettelegge for eleven med ADHD. Se filmene her.

I flere tiår har frustrerte foreldre og lærere innstendig prøvd å få urolige barn med ADHD til å "sitte stille og konsentrere seg!" Ny forskning viser at hvis du ønsker ADHD barn å lære må du tvert imot sørge for å la barnet få være i tilstrekkelig bevegelse.

En liten anerkjennelse for en utført oppgave kan ha stor betydning for et barn med ADHD. Nå har forskere demonstrert at barn med ADHD har større effekt enn barn uten ADHD på å få positiv forsterkning når de utfører mentale oppgaver.

I de nye faglige retningslinjer for utredning, behandling og oppfølging av personer med ADHD inngår det også råd for hvilken tilpasset opplæring elever med ADHD bør få. Her gjengiv vi de viktigste momentene ifra disse rådene.

Helsedirektoratet har publisert en ny faglig retningslinje for ADHD, som omhandler prinsipper for utredning, behandling og oppfølging av personer med ADHD.

Er du ung og har ADHD? Prøv Focus programmet som kan gi deg en bedre forståelse og enklere hverdag - og det er gratis!

Det er gjort omfattende studier av hjernefungering hos personer med ADHD. Her er noen av de viktigste funnene som er gjort i nyere studier omkring dysfungering i hjernen hos personer med ADHD.

ADHD og meg (ADHD and me) er en animert film om barns opplevelse av å ha ADHD.

3,5 prosent av den voksne befolkningen har ADHD. Altfor mange av dem ender på uføretrygd, men med behandling finnes det håp. Dette skriver Aftenposten.no.

Nevrobiologisk forskning støtter modellen som inkluderer emosjonelle og motivasjonelle problemer i utviklingen av AD/HD. Økt kunnskap om slike problemer kan på sikt gi bedre behandling av pasientene gjennom utvikling av mer individuelt tilpassede terapiformer.

ADHD er den vanligst diagnostiserte - og feildiagnostiserte - atferdsforstyrrelsen blant amerikanske barn. En ny studie indikerer at ufrivillige øyebevegelser utgjør et feilfritt og sikkert tegn på ADHD, og forskerne mener å nå kunne tilby en objektiv test for ADHD, som er umulig å lure. I tillegg gir den samme indikatoren også et mål på effektiv behandling, da øyebevegelsene normaliseres ved sentralstimulerende medisin. 

En ny amerikansk studie antyder at en forsinkelse i hjernens utvikling, snarere enn en gjennomgripende forstyrrelse av hjernens utvikling, er en viktig faktor ved ADHD. Dette skriver PsychCentral.

De fleste barn med ADHD har også språkvansker. Barna sliter både med å uttrykke seg og forstå innholdet i samtaler. Dette skriver forskning.no. 

...eller om du visste det, så er du antakelig fortvilet over at det er så få andre som har forstått det! Saken er nemlig den at barn og voksne med ADHD ikke bare har konsentrasjonsvansker. De har også det motsatte: evne til å være hyperfokusert. Når vi ikke har fleksiblitet til å godta "annerledeshet" kan til og med hyperfokuseringen stemples som en svakhet! Her leser du om hvordan hyperfokuseringen kan være en utrolig ressurs og drivkraft for både barn, unge og voksne med ADHD.

Tilknytningsteori kan gi en ny forståelse av symptomer på ADHD, og dermed bidra til mer effektive former for behandling. Dette er konklusjonen i en studie publisert i Tidsskrift for Norsk Psykologforening. Forfatterne går langt i å forklare ADHD-problematikk som et resultat av tilknytning/samspill.

Christoffer-saken burde mane norsk barnepsykiatri til mer ettertanke enn den har vist offentlig. Diagnoseverktøyene er ikke gode til å reflektere og skille virkelighetens tilstander fra hverandre. 

Relatert