hjelptilhjelp overst 4

Finn psykisk hjelp og kurs

FINN HJELP / KURS AVANSERT SØK
 
 

Registrer nytt hjelpetilbud / kurs (gratis)

 

 

 

 



Antallet ADHD-tilfeller varierer sterkt mellom fylkene her i landet. Ekspertene frykter forskjellene skjuler både over- og underdiagnostisering.

Mange vil ha det til at ADHD bare er en merkelapp på dårlig oppførsel, gjerne underforstått at det er snakk om vanskelige barn, eller et resultat av sviktende oppdragelse. En ny studie viser markante forskjeller i hjernen til personen med ADHD sammenlignet med personer uten diagnosen. Forskerne håper at den skal bidra til å fjerne slike fordommer om ADHD.

Jeg misunner de som lever i en strukturert verden. De som bare har én radiostasjon i hodet, de som kan fokusere på én ting. Det skjer så mye annet i hodet mitt, det føles som jeg har 5000 radiostasjoner i hodet samtidig.

Skam er et tema som er sårt for mange av oss mammaer til barn og ungdom med ADHD. Noe mange av oss føler på, ofte, og som få av oss snakker om. Først nå er jeg klar til å sette ord på min skamfølelse over ADHD diagnosen til min sønn!

ADHD er vel kanskje en av de mest misforståtte diagnosene vi har. Det er en utviklingsforstyrrelse som innebærer en annerledes måte å bruke hjernen på, og som gir opphav til mange styrker og mange utfordringer. I dette innlegget leser du om fem hovedutfordringer ved ADHD-hjernen, og hvordan vi som foreldre, fagpersoner og lærere kan forstå - og hjelpe - barn og unge med ADHD.

Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) er en vanlig, men lite forstått tilstand. ADHD er kjennetegnet av impulsivitet, hyperaktivitet og svikt i oppmerksomhet i en slik grad at det skaper problemer på flere livsområder.

Barn med ADHD har varige funksjonsnedsettelser som krever varig kompensering, ifølge ADHD-ekspert Russell Barkley. Denne artikkelen er basert på hans foredrag om det han mener er de tretti viktigste innsiktene som foreldre bør ta med seg når de har barn med ADHD i familien.

Å leve i en familie med barn som har ADHD, kan sammenlignes med å konstant balansere på et vindsurfebrett. Det er krevende og uforutsigbart.

"Turbo Tore" er en barnebok om å ha ADHD. Den er skrevet av Magnus Jackson Krogh.

Jenter med ADHD framstår ofte som dagdrømmere, framfor bråkmakere. Kanskje er det noen av grunnen til at deres ADHD-tilstand forblir uoppdaget. Her leser du om hva som kjennetegner jenter med ADHD, og hvorfor det er viktig å fange opp disse jentene.

Det er en utfordring i alle norske skoler: Å tilrettelegge godt for elevene med ADHD. Nå har det blitt laget sju videoer på norsk som gir råd og tips til lærere og ansatte i skolene om hvordan og hvorfor man skal tilrettelegge for eleven med ADHD. Se filmene her.

I flere tiår har frustrerte foreldre og lærere innstendig prøvd å få urolige barn med ADHD til å "sitte stille og konsentrere seg!" Ny forskning viser at hvis du ønsker ADHD barn å lære må du tvert imot sørge for å la barnet få være i tilstrekkelig bevegelse.

En liten anerkjennelse for en utført oppgave kan ha stor betydning for et barn med ADHD. Nå har forskere demonstrert at barn med ADHD har større effekt enn barn uten ADHD på å få positiv forsterkning når de utfører mentale oppgaver.

I de nye faglige retningslinjer for utredning, behandling og oppfølging av personer med ADHD inngår det også råd for hvilken tilpasset opplæring elever med ADHD bør få. Her gjengiv vi de viktigste momentene ifra disse rådene.

Helsedirektoratet har publisert en ny faglig retningslinje for ADHD, som omhandler prinsipper for utredning, behandling og oppfølging av personer med ADHD.

Er du ung og har ADHD? Prøv Focus programmet som kan gi deg en bedre forståelse og enklere hverdag - og det er gratis!

Det er gjort omfattende studier av hjernefungering hos personer med ADHD. Her er noen av de viktigste funnene som er gjort i nyere studier omkring dysfungering i hjernen hos personer med ADHD.

ADHD og meg (ADHD and me) er en animert film om barns opplevelse av å ha ADHD.

3,5 prosent av den voksne befolkningen har ADHD. Altfor mange av dem ender på uføretrygd, men med behandling finnes det håp. Dette skriver Aftenposten.no.

Nevrobiologisk forskning støtter modellen som inkluderer emosjonelle og motivasjonelle problemer i utviklingen av AD/HD. Økt kunnskap om slike problemer kan på sikt gi bedre behandling av pasientene gjennom utvikling av mer individuelt tilpassede terapiformer.

Les også