Abonner på vårt nyhetsbrev

Få spennende nyheter om psykisk helse, angst, depresjon, autisme, ADHD, og mye mer

Akkurat nå: 10601 abonnenter

God håndtering av stress forutsetter at vi er i forkant. Vi kan redusere stresset ved aktiv bruk av selvmedfølelse, skriver Johanne Teigar Jacobsen.

Stress er i mange sammenhenger både nyttig og sunt. Det er det kroniske stresset som er problemet fordi det kan påvirke hvordan hjernen vår fungerer og blant annet gi økt risiko for depresjon. Her ser du en video som forklarer hvordan stresset påvirker hjernen, og betydningen av å ta kontrollen over stresset - før stresset tar kontrollen over oss.  

Mange mennesker er plaget med stress, og for mennesker med sammensatte lidelser, med både fysiske og psykisk helseplager, er håndtering av stress nøkkelen til et bedre liv! Her leser du om stress, om hva som skjer i kroppen, hvordan stress blir kronisk, og hva du kan gjøre for å bryte ut av stresset.

Migrenepasienter kan legge bort migrenedagbøkene og ta fram smarttelefonen for å holde oversikt over anfallene. For legen blir appen et viktig verktøy for å stille inn riktig medisin. Hodepine-appen kan blant annet hjelpe legen å avdekke om hodepinen skyldes overforbruk av medikamenter.

Relatert