facebook 

Hjelptilhjelp.no

Nyheter om psykisk helse

 

Abonner på vårt nyhetsbrev

Få spennende nyheter om psykisk helse, angst, depresjon, autisme, ADHD, og mye mer

Akkurat nå: 11342 abonnenter

Har du noen gang følt deg uretterdig behandlet? Selvsagt har du det. Men mens noen reagerer med sunt sinne utover, retter andre de negative følelsene innover. Man kjenner seg hjelpeløs, elendig, som et dårlig menneske, verdiløs, og plaget med følelser av angst og depresjon. 



Kjenner du deg igjen i dette, så er du ikke alene. Mange har en lei tendens til å bli lurt av sine egne følelser. Og fordi følelser er sterke saker så bruker vi gjerne følelsene som bevis imot oss selv. 

  • Jeg føler skam, så jeg må nok ha gjort noe galt. 
  • Jeg føler skyld over at de andre er sinte på meg, så de har nok en god grunn.
  • Jeg føler meg elendig, så det er nok noe galt med meg.

 Men følelser er ikke et bevis på noe mer enn følelsen i seg selv. 

 

Urettferdig behandlet

La oss si at du har gjort en god gjerning for noen du bryr deg om, men den responsen du får er en forferdelig skyllebøtte av kjeft for det du har gjort. 

La oss si at du gjør ditt absolutt beste i en situasjon, enten på hjemmebane, på jobb, overfor familie eller venner. Men uansett hvor hardt du prøver, får du likevel høre at du ikke er god nok. 

La oss si at du møter et annet menneske på en så vennlig måte som du klarer, men det ender med at den andre personen slår deg hardt i ansiktet, fillerister deg, eller skjeller deg ut verbalt.




Folk flest ville følt seg urettferdig behandlet i slike situasjoner. Men noen ganger blir vi lurt trill rundt av følelsene våre.

Noen ville ikke en gang vært innom tanken på at de ble urettferdig behandlet. Nei, tvert imot følelsene som kommer er mer i retning av tristhet, redsel og dårlig selvfølelse. En dårlig følelse i magen. En ekkel erkjennelse av at "det er noe fryktelig galt med meg", eller av at "dette fortjente jeg"

 



Å rette sinnet imot seg selv

Slike følelser er vanlige når man sliter med for eksempel angst og depresjon. Men følelsene kommer ikke ut av ingenting. De har som regel en forklaring, og én viktig forklaring ligger i hvordan vi tenker om oss selv.

Når man blir urettferdig behandlet får mange helt automatisk negative tanker om seg selv. Det er akkurat som om man trykker på en knapp, og så blir verden snudd opp-ned.

For om du er blitt urettferdig behandlet så er det jo helt ulogisk at du skal være sint på deg selv for det. Det eneste logiske er at du skulle ha vært sint på den som oppførte seg dårlig imot deg. 

Vi kan kalle dette å bli fanget av andres projiseringer. Det vil si: vi lar oss styre av hva vi tror andre tenker om oss, og vi begynner å tenke det samme selv. 

 

Ikke fortiden, men nåtiden, som har mest å si

Et forholdsvis vanlig trekk hos mennesker med psykiske problemer er at de er opptatt av fortiden, av det som kan ha vært med på å utløse de psykiske problemene. Det kan være en barndom preget av mange belastninger, traumatiske hendelser, mobbing, vanskelige relasjoner, eller annet.

Men vi må lære oss å huske på at det som har skjedd i fortiden er borte; i hvert fall er det på god avstand.

Det som gjerne har mye mer å si for hvordan vi har det følelsesmessig ligger i det som foregår her og nå. 

Og én av de tingene som stadig er hos oss her og nå er den samtalen vi har med oss selv. Kanskje du gjennom et hardt liv har lært deg til måter å tenke negativt om deg selv på? Kanskje du er blitt så fanget av andres projiseringer at du ikke tenker over at det er nettopp dette som skjer? Kanskje du tror at du allerede er ødelagt, så det nytter ikke å prøve å få det bedre uansett?

 

Følelser på avveie

Jeg har i denne teksten brukt eksempelet om å bli urettferdig behandlet, og hvordan sinnet som skulle ha vært rettet utover i stedenfor går innover. Naturligvis finnes det mange andre kilder til angst- og depresjonsproblemer. 

Uansett hva som ligger til grunn, så vil det aldri gjøre situasjonen bedre om man lever "med følelser på avveie."

Derfor vil mange ha nytte av det å forsøke å bli en bedre venn med seg selv. En god start er å lære seg teknikker fra kognitiv terapi. Det handler ikke om å prøve å lure seg selv til å bli glad, men om å vinne fram til en mer konstruktiv og vennlig måte å tolke seg selv, andre mennesker og verden på.

Dette kan for eksempel være knyttet til å virkelig prøve å forstå hvorfor jeg føler meg så elendig akkurat nå. Hvilke negative tanker har jeg? Er det et godt grunnlag for disse tankene, eller finnes det alternative måter å tenke på som er like sanne, eller kanskje mye sannere? 

 

Det er mulig å få det bedre

Slikt arbeid kan være krevende, og det er ikke gjort i en håndvending å bryte ut av en livslang negativ samtale med seg selv. Men ikke glem at det er mulig. Det kan være en lang vei å gå, men den begynner alltid med et første skritt. 

Blir du urettferdig behandlet, så er det en god start å erkjenne dette.

Om enn det ikke forandrer følelsene dine umiddelbart, så kan det hende at en slik erkjennelse gjør at du føler deg bedre raskere - og kanskje at du vil ta andre valg enn om du fortsetter med å skylde på deg selv.

Jeg vil anbefale at du lytter litt til Kristian Hall. Han har nylig gitt ut boken "Glad igjen!" Han har selv gjennomlevd en årelang kamp imot depresjon, som han sakte meg sikkert fant veien ut av. I den siste boken presenterer han et komplett program for å bli kvitt depresjon. Den kan være en fin hjelp for mange!

Les også