Abonner på vårt nyhetsbrev

Få spennende nyheter om psykisk helse, angst, depresjon, autisme, ADHD, og mye mer

Akkurat nå: 10317 abonnenter

Vet du hva som skjer når du tenker en tanke veldig mange ganger? Jo, det er som når du går den samme ruten i skogen igjen og igjen - det blir til slutt en sti.


Dette er nyttig å vite for alle som har en tendens til å tenke veldig negativt - og som tror at de er dømt til å ha det sånn for alltid. 

 

En tanke er en tanke

Det du tenker er ikke nødvendigvis sant, bare fordi du tenker det. Det er forskjell på en tanke og en sannhet. Om du stadig tenker at du er udugelig, så blir det ikke litt mer sant for hver gang du tenker det. Men det blir en stadig sterkere forbindelse i hjernen din for å tenke nettopp denne tanken. 

Om du har kommet inn i tankemønstre preget av selvkritikk, håpløshet, at verden er ekstremt truende og farlig, at den er urettferdig, eller hva det måtte være... ja, så er dette bare tanker. Tanker er mulige å re-vurdere. 

Den dårlige nyheten er at det kan kreve hardt arbeid. Igjen passer skogsmetaforen inn. Har du gått opp en veldig tydelig og fin sti, så kan det være strevsomt å skulle begynne å trakke opp en helt ny sti i villmarken. Men om du ikke begynner, ja, så blir det nok heller ingen ny sti. 


 

Ekte og tenkte problemer

Jeg er enig i at det er lettere sagt enn gjort å bryte ut av selvdestruktive tankemønstre. Og jeg er ingen forkjemper for idéen om at "det er bare å tenke positivt, så løser alle problemer i livet seg."



Som psykiater Ingvar Wilhelmsen sier:

- Det er ingen som sier «bare smil, så går alt bedre». Jeg sier «nå må du tenke nøye over hva du holder på med her i livet». For det er så mange ekte problemer du må ta. Ikke ta noe i tillegg, for det er det folk ofte gjør.

- Vi må holde oss til sannheten, sier jeg til dem. Tenkte problemer er verre enn ekte, for ekte problemer er begrenset av virkeligheten, tid, rom og sted, du kan få informasjon, gråte litt, få trøst og finne en løsning. Tenkte problemer har ingen grenser. Og så er de prinsipielt uløselige, de er jo ikke her. 

 

Røde og grønne tanker

Psykolog Solfrid Raknes står bak det gode konseptet "Psykologisk førstehjelp." Det er et materiell for å lære selvhjelpsteknikker ved ulike psykiske problemer, og helt sentralt står tanken om at det finnes røde og grønne tanker. 

Røde tanker er tanker som gjør vondt verre, som bare skremmer oss, gjør oss triste, sinte, og som gjør situasjonen man står overfor enda vanskeligere enn den allerede er.

Grønne tanker er tanker som forholder seg konstruktivt til samme situasjon, som er realistiske, men som ser etter løsninger, muligheter, og det positive som tross alt er der. 

For pasienter med f.eks depresjon kan det å utfordre egne negative tanker være begynnelsen på en ny vei i livet. Det ligger store muligheter for å få det bedre dersom man tar inn over seg at det er en sammenheng mellom hvordan man tenker og hvordan man føler seg - og at man er villig til å utfordre egne selvdestruktive tankemønstre. 

Men skal du gå opp en helt ny sti midt ute i villmarken, må du være forberedt på at det kan ta tid. Det kan godt hende du skulle hatt noen med deg til å vise vei, spesielt i starten. Å søke hjelp for eksempel hos en psykolog, eller å ta et KID-kurs, kan være en god start.

Selvhjelp kan også være nyttig, og jeg anbefaler bøkene til nettopp Ingvard Wilhelmsen og Solfrid Raknes, som for eksempel:

Sjef i eget liv og Psykologisk førstehjelp

Affiliateannonser

Les også