Abonner på vårt nyhetsbrev

Få spennende nyheter om psykisk helse, angst, depresjon, autisme, ADHD, og mye mer

Akkurat nå: 9090 abonnenter

Annonse   



Kan vi bryte dårlige vaner ved å være mer nysgjerrige på dem? Psykiater Judson Brewer studerer sammenhengen mellom mindfulness og avhengighet, fra røyking til overspising og alle andre ting vi gjør på tross av at vi vet vi ikke har godt av det. Lær mer om mekanismene bak hvordan (u)vaner dannes, og lær en teknikk som kan hjelpe deg til å bryte med avhengigheten.

 Slik introduseres foredraget på Ted Talks sin hjemmeside, hvor foredraget fra Judson Brewer er fritt tilgjengelig.

Han viser til mange mislykkede forsøk hvor personer prøver å "tvinge seg selv" til å bryte med en uvane, f.eks å slutte å røyke, gjennom å ta i bruk ulike former for mindfulness-teknikker.

Hva om vi ble virkelig nysgjerrige på vår umiddelbare opplevelse, spør psykiateren.

Han bruker følgende eksempel:

En røyker ble bedt om virkelig å være nysgjerrig på hvordan det oppleves å røyke, altså å virkelig kjenne etter på opplevelsen der og da. Røykeren kom fram til følgende erkjennelse:

Vel, det lukter som sur ost og smaker som kjemikalier, blæh!

Ifølge Judson Brewer ble dette starten på en reell sjanse for å slutte å røyke. 

Psykiateren viser til at det ble en emosjonell erfaring for røykeren, i motsetning til den kognitive (tankemessige) erfaringen som hun hadde fra før, og som sa at "Ja, jeg vet at røyking ikke bra for meg." 

Det er ingen magisk kur, understreker psykiateren. Uvanene vil ikke nødvendigvis bare fordufte på denne måten, men ved å inkludere følelsene og den umiddelbare opplevelsen i møte med den dårlige vanen, kan man uten å måtte prøve å "tvinge seg selv" ende opp med... å gi slipp på den.

Her kan du se hele foredraget 

 

    1. Gode råd mot dårlige vaner

 

Kilde



Relatert