Abonner på vårt nyhetsbrev

Få spennende nyheter om psykisk helse, angst, depresjon, autisme, ADHD, og mye mer

Akkurat nå: 10646 abonnenter

Ved hjelp av Bruce Perrys kartleggingsverktøy NMT (Neurosequential Model of Therapeutics), kan man kartlegge skadeomfanget og behandlingsbehovene hos traumatiserte barn og unge. Dette kan så brukes til å påvirke de områdene som er blitt skadet. 

Psykologspesialist Heine Steinkopf ved RVTS Sør forteller hvordan man ved hjelp av Bruce Perrys kartleggingsverktøy NMT (Neurosequential Model of Therapeutics), kan kartlegge skadeomfanget og behandlingsbehovene hos traumatiserte barn og unge.


Dette skriver RVTS i en nettsak. Heine Steinkopf forteller til RVTS:

For tiden jobber jeg en del med hvordan vi kan hjelpe en skadet hjerne til å utvikle seg. Vi vet at hjernen formes av bruken. Hjernen er spesielt utsatt for påvirkninger den utsettes for i tidlige år. Det glade budskapet er: Vi kan reprogrammere en skadet hjerne.

Vi er i ferd med å starte et program som heter NMT som Bruce Perry har utviklet. Det er et kartleggingsredskap der vi på en litt uformell måte kan kartlegge hjernefunksjoner for å se hvilke funksjoner som er blitt skadet av det den har opplevd. I den hensikt å påvirke de områdene som er blitt skadet.

Her kan du se Heine Steinkopf forteller hva en skadet hjerne kan trenge.


Video: RVTS / Cactus

 

Betydningen av faste rutiner

Psykolog Heine Steinkopf gir et eksempel på hvordan NMT kan brukes som metode til å hjelpe barn og unge som har tidlige psykologiske skader i hjernen. Han viser i et eksempel til en 15-årig gutt som ble mye påvirket av mors alkoholbruk under svangerskapet, altså da han lå i mors liv:



En måte å jobbe med det på, er å reprogrammere den delen av hjernen som er blitt påvirket i løpet av svangerskapet. Det vi gjør er blant annet å jobbe med faste repeterende rutiner, forteller Steinkopf.

Derfor anbefales det på tross av at gutten er i tenårene at det er noen som utfører faste rutiner med ham hver kveld, og alltid den samme sekvensen. Heine Steinkopf utdyper:

Han går ned på badet, pusser tennene, omsorgspersonen hans kommer, gutten legger seg i senga, omsorgspersonen synger en sang , forteller en historie, ber aftenbønn. Gutten puster dypt inn og slapper av. Han gjør dette om og om igjen.

Nå er denne gutten mye bedre. Men det krever en god del repetisjon. Det krever at man er tålmodig. På denne måten kan den delen av hjernen som er skadet i svangerskapet – heles.

 

Det enkle er ofte det beste

I tillegg gir psykologen et eksempel på hvordan man kan jobbe med å øve opp tillit hos barn og unge med en grunnleggende svikt på dette området. Heine Steinkopf oppsummerer:

Så hva skal til for å reparere en hjerne som har utviklet seg uheldig? Vi har veldig mye avansert kunnskap som peker mot det enkle. Det dagligdagse. Repetisjon av det gode enkle og hverdagslige. Gjentatte repeterte doser med vennlighet og tilstedeværelse. Rytmiske aktiviteter. Pusteøvelser, trening, yoga. Mange aktiviteter som hører til det daglige liv som blir ordinert gjennom relasjoner. Det er det som skal til for å hele skadede hjerner.

Dette kan vi få til med enkle midler og uten å diagnostisere på vanlig vis. Også uten å bruke medikamenter. DET er et godt budskap, sier Heine Steinkopf.

 

Kilde

Relatert