Abonner på vårt nyhetsbrev

Få spennende nyheter om psykisk helse, angst, depresjon, autisme, ADHD, og mye mer

Akkurat nå: 9090 abonnenter

Annonse   



Ekspertene har mange råd til foreldre med store barn som ikke får sove. Det viktigste er å samarbeide med barna for å se om de faktisk sliter med søvnen.

Dette skriver Klikk.no. De har blant annet intervjuet Anders Steinsvik Alme, som er overlege og spesialist i barnesykdommer ved Barneklinikken og tilknyttet Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer på Haukeland universitetssykehus. Han anbefaler i følge Klikk.no å skrive søvndagbok i samarbeid med barnet når dere begge har definert søvnen som et problem.

Skriv dagbok i to-tre uker med oversikt over når de legger seg, hvorvidt de våkner på natta, og når de står opp.

Han understreker videre at det ikke alltid er riktig at et barn sover for lite, selv om foreldrene kan oppleve det slik. Grunnen er at det er store variasjonen i hvor mye søvn et barn faktisk trenger.

Noen trenger hele to og en halv til tre timer mer søvn enn andre. Derfor kan det godt hende at et barn får nok søvn selv om foreldrene mener det sover for lite.  

Dette støttes av Caroline Lorentzen som står bak nettstedet sovehjelp.no. Hun forteller til Klikk.no:

Det er veldig individuelt hvor stort behov hvert barn har for søvn. Hvis man ikke er trøtt før klokka ni, er det ikke noe poeng i å legge seg klokka halv åtte. Søvnmønster kan også være arvelig, så det er ikke rart om barnet ditt ikke trenger mye søvn hvis du selv ikke gjør det.

Søvnmangel kan ha ulike årsaker, og naturlig nok vil grunnen til søvnvanskene også ha betydning for hva som kan være nødvendig å gjøre. Søvnvansker kan være et symptom på blant annet psykiske vansker, mens søvnvansker på den annen side også kan føre til ulike symptomer på psykisk mistilpasning. Overlege Anders Steinsvik Alme forteller om dette: 

Det kan også være at søvnmangelen er et symptom som kommer av at de har et problem fra før, at de sliter psykisk. På samme måte som mange kan være urolige og ukonsentrerte fordi de sover lite, kan de sove lite fordi de er urolige.

Han fraråder i utgangspunktet bruk av medisin for barn og unge som strever med søvnen. Det eneste som brukes noen ganger er Melatonin, som er det søvnhormonet vi produserer naturlig.

Det fungerer godt på barn som er autister eller har ADHD, men til friske barn anbefales det ikke med mindre det er snakk om kortvarig behandling som for eksempel ved en krise, forteller han til Klikk.no.

I artikkelen på Klikk.no kan du lese flere råd om hva som kan være lurt å gjøre for å hjelpe skolebarn som strever med søvnen.

 

Kilde



Relatert